Google+ Followers

Thursday, 29 October 2015

Acar masam manis

 BAHAN-BAHAN :
1 batang timun (potong panjang, buang biji, rendam air kapur)
1 batang karot (potong panjang, rendam air kapur)
1 labu bawang besar sederhana (kisar)
3 ulas bawang putih (kisar)
1 tbsp halia kisar
4 tbsp sos cili
4 tbsp sos tomato
2 tbsp cuka
1 tsp biji sawi
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
 CARA-CARA :
 Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis biji sawi sehingga meletup-letup
 masukkan bahan kisar dan masak sehingga garing.
 kemudian tambahkan sos dan
 kacau selalu sehingga pecah minyak
 basuh karot dan masukkan ke dalam kuali
 tambahkan timun
gaul rata dan 
sedia dihidangkan bersama nasi minyak @ nasi putih.

Sunday, 27 January 2013

Daging goreng caca marba

 BAHAN-BAHAN :
Resepi ni main campak2 je xde sukatan...biasa laa nak cepat.
  • daging
  • kunyit, halia, bawang putih (tumbuk)
  • bawang besar, cili api hijau (hiris kasar)
  • terung telunjuk (hiris serong)
  • tauge
  • kicap cair, kicap manis, garam dan serbuk perasa
  • secukupnya air untuk melembutkan daging
  • minyak untuk menumis
CARA :

  •  Macam biasa juga cuma terung dan tauge tu letak last untuk kekal rangup...sedap gak makan makanan simple cam nie...


  • Cili api pun sama letak last supaya masa gigit tu keluar bunyi krupp krapp...uuihhh sedapnyerr...

Wednesday, 23 January 2013

Nasi dagang beras perang

 BAHAN-BAHAN :

  • 2 cawan beras perang (rendam 4 jam)
  • 1 cawan beras siam cap pisang (rendam 4 jam)
  • 1 kotak santan dan secukupnya air untuk mengukus
  • garam secukup rasa
DIMAYANG HALUS :

  • 3 ulas bawang merah
  • 2 inci halia
  • 1 tsp halba
CARA :


  1. Makcik guna kaedah senang macam masak nasi biasa je sebab beras siam agak peroi..sebijik-sebijik. Masuk dalam periuk nasi jekk.
  2. Kalau nak kukus, last sekali baru gaul dengan bahan hiris dan kukus lagi sekejap. Dah siap.
  3. Masak je laa ikut cara yang kita rasa senang ye...
  4. Beras perang ni agak keras sbb mmg xpolish..byk zat. Rasa macam mkn kacang pun ada hu...hu...hu...

Biasa-biasa je

 Menu wajib kat rumah nie...saja je nak tepek gambor, kasi meriah sikit

Tuesday, 22 January 2013

Renung-renungkanlah (sumber dari : Bro Rozzan)



Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ....


1. Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu solat malam.3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu, bawalah amal soleh yang menjadi hamparan. 
4. Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nankir, maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.



Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya ......
1. Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun, zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.


Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu : 

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR. 


Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran. 

Beberapa kata renungan dari Qur'an : 

Orang Yang Tidak Melakukan Solat: 


Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar 
Zuhur : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya 
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan 
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya. 
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya
SUMBER

Ayam gulai darat

BAHAN-BAHAN :

  • 600 g ayam (potong kecil)
  • 1 paket rempah gulai darat (kalau takde...ganti je ngan serbuk kari daging)
  • 1/2 kg santan
  • 3 biji ubi kentang (potong dadu besar)
  • 2 asam keping
  • sedikit gula melaka
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
DIKISAR :

  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit
  • 1 hiris lengkuas
  • 1 tangkai cili merah (nak pedas letak lebih...kaler pun cantik)
CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi dan garing. Tambahkan rempah gulai darat yang telah dibancuh bersama sedikit air. Masak hingga terbit minyak.
  2. Masukkan ayam dan kentang, masak hingga ayam kecut.
  3. Kemudian tuangkan santan, masukkan asam keping, gula melaka dan juga garam secukup rasa. Masak lagi hingga kentang empuk. 
  4. Setelah mendidih dan sebati rasanya, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi @ dicicah dengan roti.


yang ni makan ngan nasi dagang beras perang tapi xde acar ngan sambal kelapa hu..hu...hu...

Wednesday, 16 January 2013

Biasa-biasa je

 Makanan apa ye kalau kita makan xpernah jemu?? kalau makcik la kan...makan megi aje laa. Bila-bila masa pun boleh, sentiasa diterima tekak. Yang ni maggi sedap perasa kari sebab sekarang ni makcik cuba avoid produk keluaran maggi. Habihkan stok2 lama je. Rasa dia so-so je laa compared ngan maggi tapi ok la kann..kann...makcik bubuh cili banyak2, letak telur dan juga hirisan kobis yang makcik hiris halus2....janji dapat lepas gian...
yang penting sebelum mencekik tuu...perah dulu limau kasturi.....ahhh nyamannyaaaa......