Google+ Followers

Tuesday, 22 January 2013

Ayam gulai darat

BAHAN-BAHAN :

  • 600 g ayam (potong kecil)
  • 1 paket rempah gulai darat (kalau takde...ganti je ngan serbuk kari daging)
  • 1/2 kg santan
  • 3 biji ubi kentang (potong dadu besar)
  • 2 asam keping
  • sedikit gula melaka
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
DIKISAR :

  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit
  • 1 hiris lengkuas
  • 1 tangkai cili merah (nak pedas letak lebih...kaler pun cantik)
CARA :

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi dan garing. Tambahkan rempah gulai darat yang telah dibancuh bersama sedikit air. Masak hingga terbit minyak.
  2. Masukkan ayam dan kentang, masak hingga ayam kecut.
  3. Kemudian tuangkan santan, masukkan asam keping, gula melaka dan juga garam secukup rasa. Masak lagi hingga kentang empuk. 
  4. Setelah mendidih dan sebati rasanya, bolehlah diangkat dan dihidangkan bersama nasi @ dicicah dengan roti.


yang ni makan ngan nasi dagang beras perang tapi xde acar ngan sambal kelapa hu..hu...hu...

1 comment:

  1. assalamualaykum .terliur tgk gulai ni..kalu nak wat sendiri rempah gulai tu mcm mana ya

    ReplyDelete